8.1.2014

Mikä mättää?!?

Moi! :) aattelin kirjottaa siitä mikä kaikki mulle on ollu laihdutuksessa vaikeaa enkä osaa niitä kaikkia edelleenkään vuoden jälkeen. :) en tiiä tuleeko näitä 1 vai 2 asiaa vai jopa 20 ku oikein miettii mutta yritän parhaani. :)

1. Ruoka on hyvää ja syöminen kivaa
Vai onko sittekkään? Olipa yllätys että alotin tälläaiheella. Kuin vaikeeta voi olla. Mulla on ruokavalio-ohjeet harmi vaan ku en saa noudatettua niitä. Musta tuntuu että sitä ruokaa pitäää syödä niiiiin paljo. Ja tällähetkellä tuo syöminen on mulle suurin ongelma. Saatan tajuta illalla kappas vaan en oo syöny kokopäivänä mitää no menee se loppupäiväki syömättä. Ja kappas vaan kuin käy jos tekee tuollain? No kroppa menee säästöliekille ja on turhaa odottaa minkäännäköstä edistystä. Joten tuo on huonoin tilanne mihin voit saada ittes. Mä myönnän että koko joululoman ajan oon syöny liian vähän. Ja se jatku näköjään ainaki vielä eilen. Eilen taisin syödä ekan kerran vasta töissä kahden aikaan ja kuuden aikaan taisin ehkä myös syödä. Sit tekastiin vähä muffinsseja töissä niin söin yhden sellasen. Mielestäni pärjäsin hyvin mutta jos joltain muulta kysytään niiin nounounou ei näin Johanna ei todellakaan näin.
Mun vinkki kaikille jotka tahtoo laihduttaa on: Opettele alusta asti syömään puhdasta ja terveellistä ruokaa n.3h välein! Mä ite oon tässä huono mutta yritän silti parhaani.:)

2. Liikunta
Mun lempiaihe nykyään. :) mutta vuosi sitte ku alotin tämän projektin niin huhhuh mikä into mulla sillon oli mutta harmi ku se ei kestäny kokovuoden läpi. No tänä vuonna käy toisin! :) mun treeniin kuuluu tällähetkellä 3 kuntosalia viikossa ja 3 aerobista. Pidän tätä ittelleni parhaana vaihtoehtona välillä käyn neljä kertaa salilla ja kaks kertaa lenkillä tai en tee aerobisia ollenkaan. Se riippuu ihan fiiliksestä. Mun into tähän aiheeseen palas ku sain joulukuun alussa saliohjelman. Oon aina tykänny käydä salilla mutta nyt vielä enemmän. Ja into vaan kasvaa sitä mukaan ku huomaa kuinka kehittyy.:)
Tähän voisin sanoo taas mun vinkin: Jos harkitset kuntosaliharrastuksen aloittamista, pyydä kuntosaliohjaajaa tekemään sulle saliohjelma ja opastamaan se myös salilla. Sitä varten ne siellä on ja ite en oo katunu yhtään että menin meidän hallivalvojalle sanomaan että nyt on homma näin tehdäänkö näin ja nyt se potkii mua persuuksille että alahan tyttö kipittää salille ei oo korttia leimattu. Tää toimii :) ja kun se kysyy sulta että monenako päivänä oot valmis tekeen töitä salilla vastaa rehellisesti. Jos sanot että 6 päivänä jaksat sitä ehkä viikon ja sit alat lipsumaan eikä homma toimi. Joten vinkki kolme: Ole rehellinen itsellesi.

3. Motivaation ylläpitäminen
Kuten jokainen koko vuoden mun blogia seurannu tietää että mulla on ollu hieman motivaatio-ongelmia tässä matkan varrella. Ja välillä on edelleenki. Jostain ojanpohjalta oon aina sen motivaationi kaivanu ja rämpiny sen kans eteenpäin kunnes oon hukannu sen taas. Noh nyt oon siinä tilanteessa että tää motivaatio on tullu jäädäkseen :) meen omilla ehdoilla mutta silti kokoajan päässä naputtaa joku joka käskee mun mennä ja tehdä ja liikkua. Miten tähän tilanteeseen pääsin?
1. Tein laihdutuksesta julkista. No senhän mä tein jo vuosi sitte mutta tuntuu että nyt tää vasta alkaa toimimaan.
2. Hankin sen kuntosalikortin ja -ohjelman. Jos mulla ei ois nuita niin en tekis varmaa mitää. Jossittelisin kokoajan jos hankkisin, jos tekisin, jos jos jos. Älä siis jossittele vaan tee!
3. Haasta itsesi ja ystäväsi. Ottakaa pieni kilpailu (terveellisissä rajoissa tietenki) ja asettakaa yhdessä tavotteita. Ja palkitkaa ittenne niiden tavoitteiden saavuttamisesta. :)
4. Kuuntele itseäsi. Tää on ehkä paras minkä voin sanoo. Niinku sanoin aiemmin tuon ole rehellinen itsellsi tää kuuluu samaan. Jos mielessä päätät tehdä sen kuus treeniä salilla ja 7 lenkkipolulla nii pliis ota ja kuuntele sun kroppaa välillä. Ei se välttämättä jaksa. Ja jos alottaa niin se ei todellakaan jaksa tuommosta tahtia! Tuolla menettää motivaationki saman tien.

Tässä mun omia pikkujuttuja mitä ku teen niin kaikessa säilyy into. Hoidan tuon ruokapuolen vielä kuntoon niin paketti on kasassa.:)


Valintoja, valintoja kumpi mahtaa olla mun? :)
3 vuoden tauon jälkeen meikä palas rinteeseen viime sunnuntaina :)
Olipas kivaa tehdä aerobinen tälleen laskettelemalla :)


Oikeestaan paras vinkki mitä voin laihdutukseen muille antaan pidä jalat maassa ja järki päässä! Ne tulokset ei näy päivässä eikä välttämättä viikossa mutta kun ne huomaat se on tosi palkitsevaa :) tai ei välttis se niin että ite huomaat mutta ku joku toinen huomaa :) 

2 kommenttia:

  1. Voitko esitellä sali ohjelmaa ? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voin ehkä joskus jotain esitellä ku saan kaiken toimimaan :)

      Poista